Schoenen Laarzen
Natte voeten?? Hierbij onze ervaring van de verschillende schoenen laarzen.

Motor rijden en schoenen of laarzen
Toen ik mijn motorrijbewijs haalde, was ik helemaal door het dolle heen. Nog geen uur later had ik al een motor gekocht en een motorpak, daarbij liet ik me ook een paar schoenen aanpraten door de verkoper. Met bescherming op de enkels en ze zagen er ook nog een beetje normaal uit, een soort gympie in het zwart.
Ik zag er spik en span uit en mijn eerste rit kon beginnen. Na een paar kilometer gereden te hebben dacht ik, het zit allemaal niet perfect maar het ligt waarschijnlijk aan mij: het is even wennen. Kleding paste perfect, zat perfect en was super functioneel. Het was een motorpak van Held. De naam verraadt al een beetje hoe ik me voelde tijdens mijn eerste motorrit.
De schoenen hadden geen hak, het was ook echt een gympie van het merk Revit. Ik dacht nog, dan moet het wel goed zijn. Maar de schoen glijdt toch regelmatig van het pedaal af. Gelukkig had ik thuis nog een paar Grisport berg-wandel schoenen staan en die deden eigenlijk beter hun werk. Die had ik ook al tijdens de lessen aan gehad dus ik was er ook aan gewend. Na een poosje dacht ik dat ik toch ook een wat professionele schoen moest hebben en ik kocht een motorlaars. Een off-the road laars, compleet met klemmen. Alles erop en eraan van het merk Acerbis x Ik dacht: ‘ik kan de hele wereld aan!’ De prijs was ook goed, rond de €150,-.
Ontzettende koude tenen en na een regenbui kwam ik erachter dat ze er wel stoer uitzagen maar de kwaliteit was echt minder. Na tien minuten gereden te hebben bij een normale regenbui liep het water de schoen al binnen. Ik dacht, dat komt natuurlijk omdat ik ze niet goed poets. Ik zette de wax even op de kachel en toen die mooi vloeibaar was, zette ik de schoenen helemaal van top tot teen in de blanke wax. Gelukkig regende het de eerstvolgende motorrit, ‘kan ik mooi even uitproberen’. Inderdaad, dat poetsen hielp wel, maar het was toch zeer tijdelijk omdat de schoen niet van leer was maar van een soort plastic, dat laat gewoon los op een gegeven moment. Poetsen helpt ook niet meer.
Vanmorgen werd ik wakker en dacht: ‘Eureka!!’ Ik heb vroeger in militaire dienst gezeten en daar hadden wij legerkistjes. Originele Legerkisten Bata M90/M400 Die dingen waren niet kapot te krijgen. Met hamers hebben we erop geslagen en uren in het water gestaan, niet kapot te krijgen. Het enige nadeel was dat we destijds allemaal blaren kregen. Vandaar de uitspraak: Blaren moet je sparen, bloed moet en pijn is fijn. Ik heb wat afgemarcheerd op die dingen en destijds vroeg ik me vaak af of dit nou niet wat economischer en comfortabeler kon. Maar nu ik op de motor de wereld rond rijd denk ik dat dit de oplossing is. Dus via Marktplaats kocht ik vandaag een paar legerkistjes. Ik hoop dat het morgen regent, want dan ga ik ze lekker proberen. Gelukkig joepie regen!! De kistjes (Schoenen) waren nog niet ingelopen maar ik wilde het proberen. Het leer was stug en hard. Als een hark liep ik naar mijn motor. even proberen heerlijk ik reed zo’n 25 km door de plassen door de regen. TOP. Geen natte voeten!! Nu moet ik nog zien hoe ik de kistjes “Soepel” kon krijgen.
Ik heb ze vol laten lopen met warm water. Ongeveer 15 minuten laten staan. En toen ongeveer een kilometer gelopen. Ik dacht het valt allemaal wel mee. Onderweg werd ik aangehouden door een buurman. Ik stopte dus even met lopen om hem te woord te staan. Ik stond ongeveer 10 minuten te praten en liep daarna verder. Oei dit was echt even pijnlijk. Inmiddels was er op beide hielen van de voeten een branderig, blaarig schurend gevoel. Even doorbijten en door lopen naar huis. Tjonge jonge ik was blij dat thuis was! De volgende dag, nog steeds een vervelende pijn, dus het lopen beperkt. Wat nu? Ik las op internet een stukje over schoenen / legerkistjes met WD 40 inspuiten, staan laten zodat het kan intrekken en daarna opnieuw inlopen. YES!!! (Volgens een milieu deskundige is WD 40 kanker verwekkend en moet je oppassen dat het niet in je huid trekt.) Ik heb het risico genomen en voel me prima. Dat heb ik dus gedaan en het werkt perfect. Daarna de schoenen behandelen met leervet! (Bijenwas) De was eerst op de verwarming zetten zodat deze vloeibaar wordt en daarna insmeren (Vooral goed de naden meenemen.) Nu waterdicht op de motor de wereld over!